Arbetet mot olicensierat spel och matchfixning ska stärkas efter utredning • Rekraketer
Annons
Uppsnappat

Arbetet mot olicensierat spel och matchfixning ska stärkas efter utredning

En utredning av Gunnar Larsson på Kammarkollegiet har landat i flera föreslagna åtgärder för att stävja problemen med matchfixning och olicensierat spel.

11 oktober 2021
Annons

Kammarkollegiets utredare Gunnar Larsson har presenterat en utredning som gjorts på uppdrag av regeringen. I utredningen föreslås åtgärder för att möjliggöra en mer effektiv tillsyn av illegalt spel och hur arbetet mot matchfixning kan stärkas. Utredningen har landat i ett flertal föreslagna åtgårder, bland annat att Spelinspektionen ska ges möjlighet att under dold identitet genomföra
testköp av onlinespel.

– Vi ser positivt på de förslag som stärker våra möjligheter att arbeta mer effektivt mot olicensierat spel och matchfixning. Vi ser fram emot att kunna samverka mer med andra aktörer för att bättre nå syftena med spelmarknadsreformen, säger Camilla Rosenberg, Spelinspektionens generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Spelinspektionen har även i dagarna uppdaterat sin strategi för arbete mot olaglig spelverksamhet. Strategin hittar du genom att klicka här.


Publicerad: 11 oktober 2021 klockan 14:51

Dela vidare!

Kommentera nedan!


Uppsnappat

Branschorganisation säger nej till utökade begränsningar för spelreklam

TU – Medier i Sverige har i en remiss svarat på förslaget från finansdepartementet om att skärpa lagen kring spelreklam. Branschorganisation säger nej till de förändringar som föreslås.

12 oktober 2021
Annons

Branschorganisationen TU – Medier i Sverige har nu lämnat in sitt remissyttrande över finansdepartementets förslag om nya begränsningar för spelreklamen. Förslaget handlar om att kravet på ”måttfullhet” vid spelmarknadsföring ska ändras till ett krav på ”särskild måttfullhet”. Finansdepartementet vill genom det stärka konsumentskyddet på spelområdet. Något som TU – Medier i Sverige nu säger nej till.

– Det måttfullhetskrav som finns i dag markerar, tillsammans med branschens egenåtgärder, vilken återhållsamhet som ska, och måste, finnas. En ytterligare åtstramning till ”särskild måttfullhet” vid marknadsföringen av spel riskerar att bli kontraproduktiv och minska den s k kanaliseringen till det organiserade och kontrollerade spellicenssystem vi har i dag. Det är ingen betjänt av, vare sig konsumenter eller ansvarstagande medier och spelbolag, säger Johan Taubert, VD för TU – Medier i Sverige, i ett pressmeddelande.

Lagändringen som Finansdepartementet föreslagit är tänkt att träda i kraft den 1 juli 2022. Remissvar kopplat till promemorian ska ha kommit in till Finansdepartementet senast fredag den 14 oktober 2021.


Publicerad: 12 oktober 2021 klockan 14:41

Dela vidare!

Kommentera nedan!


Uppsnappat

Ny vägledning för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism

Spelinspektionen har tagit fram en vägledning för hur licenshavare för kommersiellt onlinespel kan arbeta för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.

21 september 2021
Annons

Den nya vägledningen, som du hittar genom att klicka här, är ett resultat av det behov som spelbranschen uttryckt. Vägledningen baseras bland annat på tidigare tillsynserfarenheter.

– Spelbranschen är ett riskområde för penningtvätt och vi har sett ett behov av förtydliganden och vägledning på det här området. Den här vägledningen ska leda till ökad förståelse för vad som förväntas av licenshavarna på den svenska marknaden, säger Spelinspektionens generaldirektör Camilla Rosenberg i ett pressmeddelande.

Spelinspektionen kommer framöver att anordna ett digitalt seminarium kopplat till vägledningen. Det för att ytterligare öka regelefterlevnaden. Samtliga licenshavare bjuds in till seminariet som genomförs tillsammans med Polismyndigheten.


Publicerad: 21 september 2021 klockan 09:48

Dela vidare!

Kommentera nedan!


Uppsnappat

Fler söker hjälp för sitt spelande under fotbolls-EM

Öppenvårdsbehandlingen Spelfriheten rapporterar att antalet personer som söker hjälp för sitt spelande har ökat under fotbolls-EM. Ökningen ligger på omkring 30 procent per dag jämfört med tidigare.

23 juni 2021
Annons

Sedan fotbolls-EM drog i gång i mitten av juni har antalet hjälpsökande som vänder sig till organisationen Spelfriheten ökat.

– Vi ser redan nu en ökning om 30% per dag om vi jämför med en ”vanlig” vecka. Tyvärr är det många återfall där spelarna själva berättat att all inbjudande spelreklam i kombination med att andra vänner som spelar gjort att det varit för svårt att stå emot, säger Adam Kirstein Reuterswärd, marknadschef på Spelfriheten, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Många som ringer har själva berättat om att det varit svårt att fokusera på fotbollens charm utan att det mesta kretsat kring vem som gör nästa mål, vem som får nästa gula kort och andra typiska spelrelaterade tankebanor.

Fotbolls-EM, som om några dagar kliver in i slutspelsfasen, pågår fram till söndagen 11 juli då finalen i mästerskapet spelas på Wembley Stadium i London.


Publicerad: 23 juni 2021 klockan 11:01

Dela vidare!

Kommentera nedan!


Uppsnappat

Finansdepartementet vill stärka skyddet för konsumenter

I en promemoria från finansdepartmenetet föreslås att kravet på måttfullhet vid marknadsföring av spel till konsumenter i spellagen ska ändras till ett krav på särskild måttfullhet. Förslaget är ett led i att stärka konsumentskyddet på spelområdet.

14 juni 2021
Annons

I spellagen finns för närvarande ett krav på att marknadsföringen av spel till konsumenter ska vara måttfull. Men i en ny promemoria från finansdepartmenetet föreslås nu att kravet ska ändras till ”särskild måttfulhet”. En skärpning av lagen som likställer spel med till exempel alkohol.

– Spelberoende är ett folkhälsoproblem och innebär allvarliga konsekvenser för människors ekonomi och hälsa. Nu har vi fått en tydlig signal från flera tunga myndigheter som gör bedömningen att ett krav på särskild måttfullhet vid marknadsföring av spel bör införas för att öka konsumentskyddet. Därför har en promemoria med förslag på skärpta krav för spelreklam tagits fram, säger socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi i ett pressmeddelande.

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 2022. Remissvar kopplat till promemorian ska ha kommit in till finansdepartementet senast den 14 oktober 2021.


Publicerad: 14 juni 2021 klockan 14:25

Dela vidare!

Kommentera nedan!